Afvaltips | Sla geen maaltijden over

gezonde maaltijden
Sla geen maaltijden over. Doe je dat wel, dan krijg je te maken met een hongergevoel en bestaat de kans dat je jezelf te buiten gaat aan snacks en ongezonde tussendoortjes.


Afvaltips | Keizer, burger en bedelaar

eet gezond met fruit
Een Oudhollands gezegde omvat de essentie van een goede eetgewoonte: Eet ’s morgens als een keizer, ’s middags als een burger en ’s avonds als een bedelaar.

Afvaltips | Soda en water

water en soda
Soda en mineraalwater zijn de beste drankjes voor wie afvalt. Toch wat meer smaak? Kies dan voor sinaasappel- of tomatensap. Je kunt die drankjes vrijwel overal krijgen. Water kun je doorgaans in flessen en karaffen bestellen.

Afvaltips | Café's en bars vermijden

blijf weg uit café's
Pas als je sterk genoeg bent om aan de verleiding van vet en veel te ontkomen, kun je je weer laten zien in café’s en bars. Tot die tijd beperk je je tot een watertje. Turf af hoeveel water je drinkt en stel jezelf een beloning per honderd glazen water.

Afvaltips | Minder met frisdrank

minderen met frisdrank voor afvallen
Minder met één glas frisdrank per dag. Ga eerst na hoeveel glazen je drinkt en trek er hier per dag één van af. Vervang door water. Dit is al een klein begin, voor als je niet weet waar je moet beginnen. Let er wel op dat je niet naar alternatieven gaat zoeken die slechter zijn. Water is een uitstekende dorstlesser en een prima vervanger, zo niet de beste.

Afvaltips | Uitgaan

gewicht en afvallen
Wanneer je uitgaat en min of meer niet ontkomt aan een alcoholische versnapering, neem dan de helft. Een half glas wijn brengt nu eenmaal minder schade toe dan een vol glas. Nippen zorgt ervoor dat je langer van de wijn kunt genieten. Tevens doe je er goed aan om ook een glas water te bestellen.

Afvaltips | Ontloop chips

afvallen zonder chips
Ontloop chips, zoutjes en andere hartige snacks tijdens het stappen. Het zijn niet alleen dikmakers van zichzelf, ze zorgen er ook nog eens voor dat je dorst krijgt. Daardoor drink je meer alcohol of veel frisdrank met suikers.

Afvaltips | Ontloop alcohol

alcohol ontlopen
Alcohol kan het beste vermeden worden, bespraken we eerder al. Maar wil je toch graag aan de alcohol kies dan voor een lichtbier of een cocktail met veel soda en ijs. Bier drinken uit een klein glas in plaats van uit een volle pul wil ook veel verschil maken.

Afvaltips | Wandelen

dikmakers
Wandelen tijdens de lunch heeft meerdere voordelen. Ten eerste ben je in beweging, ten tweede eet je moeilijker en dus minder en ten derde ben je er even lekker tussenuit. Profiteer van je pauze en de lunch. Zorg dat je wegbent van snoepautomaten en andere dikmakers.

Afvaltips | Wen een ritme aan

eetlust bevechten
Wen een ritme aan en vecht tegen je eetlust. Leer te slapen, te wegen en te eten op bepaalde (vaste) tijden. Leg ze desnoods vast in je telefoon, zodat je er tijdig aan wordt herinnerd. Deze routine aanleren zal wat tijd en moeite kosten, maar is uiteindelijk echt goud waard.

Afvaltips | Lijnen serieus nemen

afvallen en lijnen serieus nemen
Mensen die lijnen worden vaak niet serieus genomen. Men zal toch proberen je aan het eten te krijgen. Houd voet bij stuk en wees niet bang om boos te worden. Mensen hebben je te respecteren, ook als dat betekent dat je hun traktatie nu even niet wilt.

Afvaltips | Ga lopen

beweging bij afvallen
Ga een stukje lopen als er op je werk getrakteerd wordt. En als je er niet onderuit komt, kun je eerlijk zijn en zeggen dat je aan het lijnen bent.

Afvaltips | Sneetjes brood

zorg dat je gegeten hebt
Voordat je uit eten gaat, kun je een paar sneetjes brood eten. Zo gaat er al wat van het hongergevoel weg. In het restaurant kun je zeggen dat je niet al teveel wilt. De ober kan er dan rekening mee houden. Voor jou het voordeel dat je toch lekker uit eten kunt gaan, maar vrijwel niet teveel zult eten.

Afvaltips | Suikers

suikers en calorieën
Let bij het vergelijken van labels niet alleen op de hoeveelheid vet of het aantal calorieën er in een portie zitten, maar ook hoeveel suiker. Want sommige producten die zeggen weinig vet te bevatten, hebben juist heel veel suiker. Je moet maar zo denken: de smaak komt ergens vandaan.

Afvaltips | Reken in je nadeel

rond calorieën af naar boven
Rond bij het berekenen van calorieën altijd af naar boven, in je eigen nadeel dus. Zo reken je boven de werkelijke calorieën en creëer je voor jezelf meer ruimte.

Afvaltips | Porties

afvallen met kleine porties
Houd rekening met de porties die je eet. Veel mensen lezen het aantal calorieën af van de porties, maar die zijn nogal krap berekend. Veel mensen eten uiteindelijk anderhalve en soms zelfs wel een dubbele portie, terwijl ze denken de calorieën van één portie binnen te krijgen. Denk terug aan de vorige tip: bereken de calorieën in je eigen nadeel.

Afvaltips | Niets voor de gasten

gewicht en afvallen
Wees eerlijk naar jezelf. Als je snoep en vettigheid in huis haalt, zul je er zelf ook van eten. Koop ze dus liever niet in plaats van ‘voor de gasten’.

Afvaltips | Wat er niet is...

snacks helpen niet bij afvallen
Bedenk altijd: wat er niet is, zul je ook niet eten. Koop geen voedsel waar je dik van wordt. In een geval van een vreetbui is er niks in huis, waardoor je jezelf niet te buiten zult gaan.

Afvaltips | Citroen gebruiken

citroen om op gewicht te blijven
Gebruik citroen of azijn op je salades. Dat zal ook zorgen dat je er minder van neemt. Wanneer je buiten de deur eet kun je hier gerust om vragen. Je kunt het ook zelf meenemen.

Afvaltips | Vol is vol

eet met mate
Vol is vol. Wanneer ben jij verzadigd? Stel je die vraag voortaan eens bewust als je merkt dat je eigenlijk genoeg hebt gehad. Is die laatste hap nu wel echt nodig? Waarom zou je niet voorbij laten gaan? Denk aan de weegschaal waar je straks weer op gaat staan. Die ene hap maakt verschil, zeker als je die iedere avond achterwege laat.

Afvaltips | Maskertje

eten
Lukt het je niet om van het eten af te blijven, doe dan een maskertje voor je mond. Wees je er bewust van dat je het maskertje af moet zetten om te proeven. Je wordt er dan steeds weer aan herinnerd dat het niet slim is wat je doet.

Afvaltips | Water

drink water bij het koken
Tijdens het koken kun je een glas water drinken, of het liefst een halve liter. Zo heeft je maag al wat vulling voordat je begint met eten en zal het gevoel van verzadiging eerder opkomen.

Afvaltips | Verleiding

koken en verleiding
Wanneer je kookt is de verleiding groot om te snoepen. Je kunt er nu voor kiezen om één van de eerdere tips op te volgen en dus een stukje fruit of groente in je mond te stoppen of wellicht een ijsje dat je hebt gemaakt van suikervrije siroop en water. Maar je kunt ook zorgen dat jee een ijsklontje paraat hebt en dat opeet. Het stilt de lekkere trek en zorgt dat je ook tussentijds minder zult proeven van je eten.

Afvaltips | Genieten van eten

genieten van eten
Geniet van elke hap door je eetgerei neer te leggen. Proef de smaak van je voedsel alsof het de laatste keer is dat je het eet. Wanneer je merkt dat je er niet meer van geniet, kun je het beste stoppen.