Afvaltips | Halve borden met peper en zout

afvallen in restaurants
Veel restaurants geven veel eten. Als je teveel krijgt, kun je best de helft apart op je bord schuiven en er veel peper en zout op strooien. Dat is misschien zonde, maar maakt het minder lekker. Je zult dus niet je hele bord leegeten en een groot deel laten staan.

Afvaltips | Peper en zout

afvallen met peper en zout
Peper en zout kun je ook over je eten strooien als je al verzadigd begint te raken. Het zal ervoor zorgen dat je eerder stopt en niet toch nog die paar happen extra neemt.

Afvaltips | Links, rechts en omgekeerd

verander je eetgewoonte
Eet links als je rechtshandig bent en vice versa. Waarom? Omdat het langzamer gaat en wie langzamer eet zal minder eten.

Afvaltips | Onthoud wat je eet

afvallen, gewicht en onthouden wat je eet
Onthoud wat je eet. Ook wanneer je op dieet bent en je dingen moet eten die wellicht niet zo lekker zijn, kun je er het beste van maken. Onthoud dus waar je wel en niet tevreden over bent en verander dit een volgende keer. Zo is ook het eten vanuit een dieet een klein feestje.

Afvaltips | Maak een feestje

afvallen kan ook met feestjes
Maak een feestje van iedere echte maaltijd. Geniet van elke hap en zorg voor een aantrekkelijke entourage. Eten mag best een feestje zijn, ook al ben je op dieet. Geniet ervan en leer dat het best eenvoudig is om je eetgewoonten aan te passen en slank te blijven.

Afvaltips | Houd bij wat je voelt

bijhouden van eetgewoontes
Houd op een kladblok bij wat je op een dag eet en wat je erbij voelt. Ook kun je opschrijven met wie je was. Zo kun je nagaan wat eten met je doet en of je er gelukkiger van wordt. Hoe concreter je dit in beeld brengt, hoe meer je er zelf aan kunt veranderen.

Afvaltips | Dikmaker

afvallen
Onthoud: eten op de automatische piloot is een echte dikmaker. Staatsvijand nummer 1 voor de afvaller. Eten dat binnen handbereik ligt kan voor aanzienlijk veel schade zorgen.
Het is een feit dat mensen die eenmaal begonnen zijn afvallen met tegenslagen te kampen krijgen. Ze worden blootgesteld aan verleidingen van lekker eten. Vaak ook vet eten.
Voorkom dat je voor de charmes van dikmakers valt...

Afvaltips | Spoel je mond

spoel je mond met water
Spoel je mond als je aan iets lekkers denkt. Het liefst met een wat zure smaak, zodat het akelig is. Zo verzet je je gedachten. Iets lekkers wordt ineens niet meer zo lekker en verleidelijk, omdat je het associeert met die vieze, zurige smaak.

Afvaltips | Gedachteloos eten en afvallen

eten en afvallen
Gedachteloos eten kan funest zijn. Zorg er dan ook altijd voor dat je gecontroleerd eet. Neem plaats op een vaste plek, bijvoorbeeld aan de keukentafel en dek de tafel – ook voor de meest zinloze eetmomenten. Op die manier maak je er een gewoonte van en ga je er bewuster mee om. Eten wordt een hele operatie, misschien wat lastig soms, en je zult merken dat je het eerder voorbij laat gaan.

Afvaltips | Vertraag

vertraag je vreetbui
Vertragen werkt. Zorg ervoor dat je, als je eenmaal een vreetbui aan voelt komen, de controle houdt. Stel het snoepen uit, zolang mogelijk en vraag jezelf steeds weer af wat je ermee opschiet en of je echt niet tot de volgende maaltijd kan wachten.

Afvaltips | Weegschaal

de weegschaal gebruiken
Zet de weegschaal in de keuken en weeg jezelf vaker per dag. Zo kun je steeds constateren hoe de stand van zaken is en of je wellicht wat moet remmen. Dit kan erg motiverend werken. Je kunt voor jezelf ook een grafiek bijhouden, waarin je zichtbaar maakt welke vorderingen (of juist niet) je aan het maken bent. De beloningen die we eerder bespraken kunnen hier ook weer een rol spelen.

Afvaltips | Toch fout?

de fout in gaan met afvallen
Het kan je zomaar overvallen. Een gevoel dat je móet eten. Om te voorkomen dat je de voorraadkast induikt op zoek naar lekker, ga je het liefst een blokje op. Verlaat de keuken en doe alles om je gedachten te verzetten. Wanneer de vreetbui toch doorgang vindt, probeer dan een halfuur te wachten en de tijd te rekken. Hoe later je begint, hoe minder groot de schade uiteindelijk zal zijn.

Afvaltips | Beperk de tijd

minder tijd op feestjes doorbrengen helpt je op gewicht te komen
Wanneer je wordt uitgenodigd voor een borrel of een feestje, ga dan laat en vertrek op tijd. Op die manier hoef je niet lang aan de verleiding tot lekkere snacks bloot te staan. Zeker in het begin van het afvallen is dit prettig. Op langere termijn heb je hier doorgaans meer controle over.

Afvaltips | Fruit

fruit en lekker eten
Kleine stukjes fruit kunnen prima dienen als snoep. Maak een gezond fruitbakje voor jezelf klaar en neem de tijd om dit op te eten. Wanneer je dit vaak genoeg doet zul je er veel meer van genieten. Het is een perfecte vervanger voor vette snacks, zoals chips.

Afvaltips | Uit eten

uit eten en afvallen
Het kan zijn dat je moet eten met anderen. Dat is gezellig en moet je niet uit de weg gaan omdat je af wil vallen. Wel kun je er rekening mee houden door vooraf, de dagen ervoor, minder te eten. Zorg dat de calorieën die je mogelijk binnenkrijgt tijdens het etentje ervoor al gecompenseerd zijn.

Afvaltips | Lunchen en afvallen

afvallen en toch lunchen
Een lunch tussen de middag kan erg nadelige gevolgen hebben voor mensen die aan het afvallen zijn. Wanneer je moet lunchen, kies dan bij voorkeur licht eten. Denk daarbij aan salades, vis en vers fruit. Ook veel drinken bij het lunchen – denk aan koffie en thee zonder suiker of water – kan helpen om van de lunch een succes te maken.
Lunchen met collega’s kun je afslaan of zorgen dat je van tevoren al wat gegeten hebt. Zo voorkom je dat je meer eet dan je normaal zou doen.

Afvaltips | Blijf weg van de hapjes

vette hapjes kun je beter mijden
Eenmaal op een feestje kun je het beste ver weg blijven van de hapjestafel. Een drankje is natuurlijk Spa of een vruchtensapje. Hapjes sla je zoveel mogelijk af. Denk aan de andere tips: wees eerlijk over het afvallen en zorg dat je niet al te lang aan verleidingen wordt blootgesteld.

Afvaltips | Wees eerlijk

het belang van afvallen en eerlijkheid
Wees eerlijk. Stel dat je wordt uitgenodigd voor een feestje, vraag dan de medewerking van de feestvarkens. Iedereen zal bereid zijn je te helpen als je daar eerlijk over bent. Geef zelf tips over gezonde snacks. Wellicht help je niet alleen jezelf, maar ook andere genodigden uit een lastige situatie.

Afvaltips | Kleine borden en afvallen

afvallen met kleinere borden
Kleinere borden en bestek kunnen je ook helpen je brein te foppen. Je zal eerder het gevoel hebben vol te zitten, waardoor je minder eet. Ook kun je gerust nog een tweede keer opscheppen, want in feite neem je maar een halve maaltijd.
Houd er wel rekening mee dat je ook minder eten klaarmaakt. Maak je wel je gewone portie, dan is het risico groter dat het ook helemaal opgaat.

Afvaltips | Afvallen met soep en rauwe groenten

afvallen en soep
Soep kan ook langzaam gegeten worden voor de echte maaltijd. Het zorgt er dan sneller voor dat je vol zit en dus minder zult eten (maak dus ook minder veel eten klaar). Je brein krijgt het idee dat je al verzadigd bent en het hongergevoel zal sneller afnemen. Als je dan ook nog sla eet met rauwe groenten zal ook de spijsvertering sneller op gang komen. Een maaltijd van zo’n twintig minuten is genoeg om je hongergevoel af te laten nemen en toch vol te zitten. Maar hoe langer je erover doet, hoe beter.

Afvaltips | Val af met soep

afvallen met soep
Soep biedt veel mogelijkheden. Het zit boordevol vitaminen en gezonde voeding en zorgt er tevens voor dat je vol komt te zitten. Veel mensen ervaren soep ook als ‘lekker’. Anders dan veel andere kliekjes kan en gezonde soep ook prima als tussendoortje genuttigd worden. Dit kan gewoon in een mok of in een glas, eventjes opgewarmd in de magnetron. Let er wel op dat de ingrediënten van de soep ook echt gezond zijn. Vlees mag, maar liever niet te veel en zeker niet te vet.

Afvaltips | Afvallen zonder alcohol

afvallen en alcohol is geen goede combinatie
Een grote boosdoener vinden we in alcohol. Het zorgt er namelijk voor dat je meer blijft drinken, want het is nu eenmaal lekker, maar staat ook bol van de calorieën. Een ander bijverschijnsel is dat alcohol voedsel sneller omzet in vetten en het verbranden van vetstoffen remt. Alcohol kan, zeker in tijden van afvallen en lijnen, het beste zoveel mogelijk worden gemeden. Wel zou je van een glaasje alcohol een beloning kunnen maken, zoals we eerder bespraken.

Afvaltips | Koop geen kleine snacks

voorkom overgewicht
Koop nooit kleine snacks die je even snel pakt en op kunt snoepen. Denk daarbij aan partysnacks, zoals kaasjes, pinda’s en chips, maar ook aan weg te snaaien chocolaatjes zoals M&M’s, bon bon bloc en koekjes. Is er de behoefte om wat in je mond te hebben? Ga dan wederom op de gezonde tour en verkies worteltjes, tomaatjes en komkommers boven al die vette happen. Een ander alternatief is kauwen op een stukje kauwgum of zoethout.

Afvaltips | Dek de tafel

dek de tafel bij afvallen
Dek voor iedere maaltijd – of dit nu een uitgebreid diner is of een snel ontbijt – de tafel met een tafellaken, mes, vork, lepel, bord en servetten. Doe dit niet alleen voor de maaltijden, maar ook voor de tussendoortjes. Maak er een beleving van. Waarom? Omdat het veel werk is en je eerder geneigd zult zijn om de ongezonde tussendoortjes te laten staan.

Afvaltips | Vries gezonde kliekjes in

gezonde afvaltips
Vries gezonde kliekjes in en gebruik ze later, of gooi ze direct weg. Wat je ook doet, eet ze niet vlak voor het slapen gaan nog even op. Voedsel waarvan je sneller dik wordt mag nooit bewaard blijven. Gooi het weg en voorkom dat je er extra door aankomt. Het is misschien zonde, maar het is nog vervelender als je je doel niet bereikt. Denk aan de beloningen die je je eerder in het vooruitzicht hebt gesteld.

Afvaltips | Halve porties

halve porties om op gewicht te komen
Eet de helft van de portie die je normaal op zou scheppen. Schep dus ook niet meer op. Daarna kun je altijd nog bijscheppen, maar de kans is groot dat je er genoegen mee neemt.

Afvaltips | Waterijsjes

neem een waterijsje bij het afvallen
Wil je iets lekkers dat koud en zoet is? Neem dan een waterijsvormpje en gebruik suikervrije siroop (zoals Slimpie!) om een ijsje te maken. Een heerlijk en verfrissend tussendoortje zonder calorieën en suikers! Je kunt er je buik mee vol eten, zeker op warme zomerdagen.
Diezelfde Slimpie! is natuurlijk ook een prima vervanger voor dorstlessers en frisdraken met veel suikers.

Afvaltips | Boodschappen doen

doe geen boodschappen met een lege maag
Een klassieke tip: ga nooit met een hongergevoel boodschappen doen. Uit veel onderzoeken is gebleken dat je daardoor alleen maar meer lekkere en vette snacks en hapjes meeneemt. Maak bij voorkeur een lijstje en wijk hier niet van af. Onnodige boodschappen zijn niet alleen slecht voor de lijn, maar ook voor je portemonnee. Dubbel voordeel dus.
Koop hooguit iets dat niet op je lijst staat als je daar een goede reden voor hebt die te verantwoorden is. ‘Het is in de reclame en zonde om te laten staan’ is géén goede reden.

Afvaltips | Koele versnaperingen

wat mag je eten als je af wil vallen
Een ander heerlijk gekoelde versnapering is een bakje sinaasappel dat je in de diepvries zet. Tot het bijna bevroren is laat je het staan, om het op het laatste nippertje nog even door te roeren. Je hebt je eigen crunched ice met sinaasappelsmaak. Een heerlijk, verfrissend tussendoortje. Let wel op dat je hier echte sinaasappelsap (van verst geperste sinaasappels) voor gebruikt en niet sinaasappelsap uit een pak. Dat bevat doorgaans veel meer suikers.

Afvaltips | Eet op zijn Chinees

eet op zijn chinees
Wist je dat het eten met Chinese stokjes je ook kan helpen met afvallen? Het is misschien een rigoureuze aanpassing in je huidige levensstijl en eetpatroon, maar in China zitten mensen nu eenmaal sneller vol.
Zeker als je net begint en alleen maar met stokjes eet, zullen er veel gerechten zijn die je laat staan! Een vakantie naar China is overigens aan te raden. De echte Chinese keuken is namelijk erg gezond.

Afvaltips | Snoepverbod

stoppen met snoepen
Kondig een snoepverbod af. Vertel familie en vrienden dat er bij jou in huis niet meer wordt gesnoept. Dit klinkt misschien streng, maar zal je uiteindelijk wel verder helpen. Aan gasten die blijven snoepen en je overhalen ‘gezellig’ mee te doen, heb je nu eenmaal weinig steun. Doe snoep de deur uit en presenteer gezonde tussendoortjes en lekkere hapjes.