Afvaltips | Lekkerste eten eerst

eten en afvallen met lekker eten
Zorg dat je eerst eet wat je het lekkerst vindt in plaats van dit tot het laatste te bewaren. Op die manier wordt je eerder voldaan en zul je jezelf niet overeten. Het is niet zo dat eerst alles op moet voordat je aan het lekkere begint. Het lekkerste eerst en zo ga je door. Grote kans dat je meer laat liggen. En wat er niet ingaat, komt er ook niet aan.

Afvaltips | Eet minder

kom op gewicht met minder
Kleinere porties doen wonderen. Schep eens één lepel per keer minder op, matig met jus en aardappelen en drink wat meer water. Heb je die grote porties echt nodig om vol te zitten? Hoe vaker je kleinere porties nuttigt, hoe sneller je lichaam daaraan zal wennen. Uiteindelijk is het winst voor jou en je gewicht.

Afvaltips | De confrontatie

ga voor de spiegel staan
Bekijk jezelf tijdens het eten via een spiegel. Wat zie je? Hoe zien je eetgewoonten eruit? Is het leuk om jezelf terug te zien of merk je toch punten ter verbetering op? Deze confronterende opdracht kan je helpen te beseffen welke rol (te vet) eten in jouw leven. Vervolgens is het zaak om actie te ondernemen en de gezonde zaken achterwege te laten. Rustig eten, zoals in tip 7, is een aanrader.

Afvaltips | Kruip in de huid van een diëtist

afvallen door in de huid van een diëtist te kruipen
Zoek eens naar dikke mensen en kruip in de huid van een diëtist. Wat zou je deze mensen adviseren met betrekking tot hun eetpatroon? Vraag jezelf eens af wat iemand aan jou zou vragen of voor zou leggen. Dit is confronterend, maar juist door de confrontatie aan te gaan zul je snel ontdekken dat afvallen zinvol is.

Afvaltips | Gehaast eten

eten en afvallen, hoe combineer je dat?
Eten kun je op verschillende manieren doen. Gehaast eten komt vaker voor dan je dekt. Kijk maar eens om je heen in een restaurant. Wie gehaast eet, eet vaak meer. Rustig eten geeft het eten de kans om te zakken en jou eerder het gevoel dat je vol zit en verzadigd bent. Op langere termijn kan rustig eten alleen al een goede uitwerking hebben.

Afvaltips | Zorg voor beweging

sporten en bewegen
Hoe lekker het ook is, uitrusten en slapen na het eten is niet goed voor het afvallen. De spijsvertering komt veel sneller op gang als je beweegt. Ga een blokje om, of stap op de fiets. Een logboekje bijhouden met beweging kan helpen om je te motiveren. Probeer jezelf te verbeteren en te overtreffen. Wederom kun je jezelf belonen voor een goede prestatie.

Afvaltips | Pas op bij autorijden

afvallen en autorijden gaan niet samen
Tijdens het autorijden kan er ook ongemerkt veel gesnoept worden, zeker bij lange afstanden. Neem daarom geen snoep of andere ongezonde snacks mee tijdens het rijden. Kies liever voor iets gezonds, zoals fruit.
Veel water drinken tijdens het autorijden wordt wel aangeraden. Het zorgt voor een vol gevoel en zal honger (of liever: lekkere trek) eerder stillen.

Afvaltips | Beloon jezelf

beloon jezelf met iets leuks
Belonen is belangrijk. Maar zorg wel dat je kiest voor een beloning die niet haaks staat op je doel. Geen taart, gebak of snoep. Koop liever een DVD of een boek, of iets anders wat je graag wilde hebben. Uiteraard kun je jezelf ook belonen met leuke uitjes, zoals een dagje naar de sauna of een korte break.

Afvaltips | Let op bij de televisie

gewicht en televisiekijken
Beperk eten en drinken terwijl je naar de televisie kijkt. Eten moet een op zichzelf staande bezigheid worden, waarbij je al je aandacht gebruikt. Eten tijdens het televisiekijken gaat vaak ongemerkt. Ten eerste geniet je niet echt van het eten en ten tweede zijn dit vaak vette producten, zoals frisdranken en chips, die het afvallen zeker niet zullen bevorderen.

Afvaltips | Zorg voor voldoende groente

verlies gewicht met groente
Zorg dat er altijd voldoende groente in huis is. Liefst ingevroren of vers. Groente in huis zal zorgen voor meer groenterijke gerechten. Groente is gezond, maar kan ook heel erg lekker zijn. Voorkom dat je de groente op smaak brengt met dikke sausjes, friet en andere ongezonde lekkernijen. Groente kan ook heerlijk zijn als tussendoortje. Denk daarbij aan kleine tomaatjes, worteltjes en komkommers.

Afvaltips | Denk dun

denk dun bij afvallen
Denk dun. Stel een haalbaar doel, maar wel een doel dat de moeite waard is. Koop ter ondersteuning een mooi stukje kleding in de betreffende maat. Zo is het einde meer zichtbaar. Werk middels een beloningssysteem. Stel doelen en beloon jezelf met kleine presentjes. Voor die laatste kilo’s mag je gerust een grotere beloning in het vooruitzicht stellen.

Afvaltips | Probeer iets nieuws

Af en toe iets anders eten
Probeer af en toe eens wat nieuws. Vervang ongezonde tussendoortjes en lekkere snacks voor fruit en groenten die je anders niet snel zou kiezen. Denk aan radijsjes, passievrucht of komkommer. Je kunt ook heerlijke gerechten maken met deze ingrediënten!

Afvaltips | Laat over

Laat over
Laat na iedere maaltijd iets achter op je bord. Dat geeft je het gevoel dat je met minder ook vol kunt zitten. Bovendien geef je niet toe aan de grote zonde van meer eten dan je van plan was.

Afvaltips | Ontloop moedeloze mensen

afvallen
Ontloop moedeloze mensen die continu zeggen dat diëten geen zin hebben en dat het jou nooit zal lukken. Natuurlijk lukt het jou wel, maar zonder al die mensen die lopen te zeuren. Afvallen is iets dat je zelf moet doen.

Afvaltips | Zoek een afvalmaatje

afvalmaatje zoeken
Zoek iemand met wie je samen af kunt vallen. Samen lijden is prettiger dan alleen. Zo kun je elkaar helpen met gezonde voeding en recepten, maar ook kun je elkaar bellen als je het wat moeilijker hebt.

Afvaltips | Fijn gevoel

een goed gevoel
Een fijn gevoel kan helpen om het gevoel van eten weg te nemen. Eten geeft namelijk ook een goed gevoel. Ga, als je honger begint te krijgen, dus muziek luisteren of iets anders doen waar je blij van wordt.

Afvaltips |

poets je tanden
Poets na het eten je tanden. Daarmee voorkom je dat je nog iets meer gaat eten. Tandpasta zorgt ervoor dat eten niet meer lekker smaakt. Pepermuntjes kunnen dezelfde werking hebben. Let er wel op dat pepermunt suikers en calorieën bevat.

Afvaltips | Slaap veel

afvallen door te slapen
Slaap veel. Nachtrust is belangrijk, zeker voor wie af wil vallen. Slapen zorgt er namelijk voor dat je energie krijgt en die energie heb je nodig om af te vallen. Andersom werkt het ook, want die energie die je vergaart door te slapen hoef je niet te verzamelen door te eten.

Afvaltips | Kruiden gebruiken

gebruik kruiden
Gebruik kruiden in je eten. Pikante specerijen zoals pepers en ginger versnellen de spijsvertering en het verwerken van voedsel. Je kunt kruiden eenvoudig gebruiken om voedsel op smaak te brengen.

Afvaltips | Junkdag

junkdag
Eén keer in de maand mag je een junkdag hebben. Een dag waarop je alles eet waar je zin in hebt. Laat dit een beloning zijn voor eerder verloren kilo’s. Kies een dag in de maand waar je naar uit kunt leven.

Afvaltips | Ga sporten!

ga sporten
Ga sporten! Sporten helpt niet alleen om af te vallen, maar ook om conditie op te bouwen en nieuwe mensen te leren kennen. Sporten zal vanzelf leuk worden als je het vaker doet. Kies iets wat je stiekem altijd al hebt willen doen. Zwemmen is een sport die veel inspanning vergt, maar waar je ook veel mee verbrandt.

Afvaltips | Altijd eerlijk zijn

altijd eerlijk zijn bij afvallen
Wees altijd eerlijk. Je kunt niet snel afvallen zonder dat het je moeite kost. Snel afvallen zal pijn en moeite kosten en veel van je vragen. Kies liever kleinere stapjes en verwacht minder van je lichaam. Houd ook altijd rekening met een terugval.

Afvaltips | Koop sportieve kleding

sportieve kleding
Koop voor jezelf mooie, sportieve kleding. Het zit prettig en je kunt er makkelijk door bewegen. Maar het zal je misschien ook verleiden vaker te gaan bewegen of zelfs te gaan sporten.

Afvaltips | Sta vaker op

sta vaker op
Sta ook thuis vaker op om iets te halen en blijf niet op de bank zitten. Loop vaker naar de koelkast en neem de fles niet mee. Hoe vaker je moet lopen, hoe beter.

Afvaltips | Draait op voedsel

voedsel
Je lichaam draait op voedsel. Je zult af moeten vallen als je te zwaar bent. Dat kan door heel veel te lopen. Laat bij kleine stukjes de auto en de fiets staan en ga lopen. Neem vaker de trap in plaats van de lift en probeer je grenzen te verleggen. Bewegen hoeft niet alleen thuis in je vrije tijd, maar kan ook op je werk. In plaats van drie keer loop je vijf keer naar de koffiemachine (en neem je koffie of thee zonder suiker en melk).


Afvaltips | Een eetdagboek

een eetdagboek bijhouden
Houd een eetdagboek bij. Schrijf op wat je lekker vond en wat minder. Schrijf tevens op wat je van die dag knap vond van jezelf, bijvoorbeeld een taartje dat je hebt laten staan. Dit schrijven helpt je bewuster te worden van je eetpatroon.



Afvaltips | Light?

afvaltips
Laat je niet verleiden door de termen ‘light’, ‘caloriearm’ of ‘weinig vet’. De weggelaten voedingsstoffen moeten op de een of andere manier worden gecompenseerd.

Afvaltips | Veel vers fruit

afvaltips
Neem een toetje met veel vers fruit. Vruchten zijn erg lekker. Let er wel op dat je kiest voor vers fruit en niet voor fruit uit blik. De suikers die in de siroop zitten zijn namelijk niet goed voor het afvallen.

Afvaltips | Magere melk

magere producten
Stap over op magere melk, in plaats van halfvol en vol. Ook je boter en mayonaise kun je verruilen voor halfvolle of magere producten. Op wekelijkse en maandelijkse basis zal dit vee calorieën schelen.

Afvaltips | Mee-eten en groenten

water
Moet je mee eten met je collega’s? Neem zoveel mogelijk groenten. Vraag ook de ober om extra groenten als ze op dreigen te raken.

Afvaltips | Geen kinderen (2)

geen kinderen bij boodschappen
Kinderen kunnen schadelijk zijn voor je boodschappen. Laat ze dan ook altijd thuis of breng ze bij familie of vrienden. Kinderen vinden veel lekker en worden makkelijk verleid om snoep en chips mee te nemen. Zonder kinderen kun jij je makkelijker houden aan het lijstje dat je had gemaakt.